يا رب خلاص.

و لأجل حبنا للرب بنصلي على النبي…
يا رسول يا حبيب…
يلي قولت الخير في أمتي ليوم الدين…

كنت تقصد نازلي؟

و لا علاء؟

و لا معتزة عبد الصبور؟

طب كنت تقصد الطلبة؟
صوت هتافهم نور…

طب كنت تقصد قلم أحمد سمير؟

و لا شعر شعرا بيرجع بسمة روح مكلومة…

طب كنت تقصد الحلو الى كان بيضحك ليا و يقول،
“في حكم عسكر لازم يسقط يا ست الكل، يا أم وش منور نور رباني…”

يا ترى كنت تقصد اسكندريلا؟
و لا عمدان النور؟

طب يا ترى كنت تقصد محامي رجليه حافظة سكة المحاكم و النيابات و مديريات الأمن و المعسكرات و السجون أحسن ما حافظة السكة لبيت عشيقته؟

طب كنت تقصد أمي؟

و لا خلق بيجبره الخواطر؟
لأجل لا يقدمه للرب السبت و الأحد و كمان باقي الاسبوع…

طب بلاش كل ده!

كنت تقصد مصور جه يصور شهيد بكا.. 
بص ثاني لقى الشهيد بيضحك ليه قام موشوشه،
“مش هتأخر عليك…”

و لا أقولك كنت تقصد حضني؟
الى قعدت سنين لحد ما فهمت،
إنه يملك يداوي القلوب…

تكون كنت تقصد حلاوة روح كندة علوش؟
و هي بتنزف لسورية الحبيبة؟
و تقول، “ألم مر لا يحتمل، و حنين قاس لا يشبه الحنين…”

طب كنت تقصد ماجدة الرومي؟
و هي بتبكي القاعة على لبنان…
و تقول، “كام قلب بعد لازم ينكسر؟”
و هي بتردد كلمات المزمور…
“أإلى الابد تغضب علينا؟
أإلى جيل فجيل تطيل غضبك؟
ارنا يا رب رحمتك.
و هب لنا خلاصك…” 

يا رب..
يا قدير،
يا جميل،
يا حق!

بمشيئتك و قدرتك فاليزهر من كل وجع..
خلاص…

يا رب…

 

Leave a Reply

