أنا البني آدم. و ما زلت هنا.

أنا عزرائيل.
حصلنا الرعب.

أنا السجان.
أيوة نساعدك في إيه يا بيه؟

احنا الساسة.
تسمحه تتلهه؟

احنا الفنانين.
في شئ وداني تسمعه؟
طب عيوني تنعم فيه و بيه؟
طب بلاش!
ببساطة فين الفن يا فنانين؟!

أنا العسكري.
حضرتك مش عامل حساب يوم تروح فيه للست الوالدة؟
حضرتك هتترمي في حضنها بأي عين!
طب بلاش!
بتنام بالليل يا ابه دبورة و نسر؟

أنا القهوجي…
فنجان قهوة بن محوج في فنجان.

أنا الرقاصة.
هز الوسط ايش دخله في أي شئ!
*تأويزة*
و النبي هز الوسط ياختي هو أصل كل شئ!

احنا المواطنين الشرفاء.
*شهقة*
أحلى من الشرف مافيش!

احنا الثوار!
تبع مين؟

طب لا مؤاخذة أبوكم كلكم!
أنا أصلي بني آدم.
بشر يا هانم.
بشر يا بيه.

آحيه…
انتا لسه فاكر؟

اه لسه و هفضل فاكر…

أنا الى عارف إن الثورة حب!
و إن التمرد دوا…
و إن الرب خير….

أنا هنا أهه.
ما زلت هنا يا هانم.
ما زلت هنا يا بيه.

Leave a Reply

